Aavikkofestivaalit saarivaltiossa, osa 1.
Kesä on virallisesti alkanut, koska lämpömittari on kivunnut
jo useana päivänä yli kahdenkymmenen celsiusasteen ja dödö on pettänyt monesti. Aloitin eilen mökkikauden, joten sikälikin kesä on täällä. Varma kesän merkki on myös festarikauden alkaminen. Viime viikonlopun vietimme Karvanaaman
ja muutaman muun kamun kanssa Lontoossa Desertfesteillä. Kyseessähän on kolme
päivää kestävät kaupunkifestivaalit Lontoon Camdenissa, jossa tarjolla oli
sekalainen kattaus muun muassa doomia, sludgea, stoneria ja grindia. Samaan
aikaan kyseinen tapahtuma järjestettiin myös Saksassa, Berliinissä. Samalla
nimellä järjestetään syksyllä festit myös Kreikassa, Ateenassa ja Belgiassa,
Antwerpenissä.
Me varasimme ja ostimme festivaaliliput, lennot ja hotellin
jo marraskuussa. Vielä viime hetkillä kemuihin oli jäljellä päiväkohtaisia lippuja,
mutta jos tahtoo remuta mukana kaikkina kolmena päivänä, liput kannattaa
hankkia hyvissä ajoin. Lennot hommasimme Norwegianilta, mutta toinen osa
porukastamme oli löytänyt edulliset lennot Finnairiltakin. Finskillä paikalle
lensi Slug Mammoth yhtyeen rumpali, kitaristi ja basisti, joka soittaa muuten
myös Holy Life-orkesterissa. Samassa koneessa heidän kanssaan paikalle lensi
myös naiskauneutta, joten en ollut ainoa leidi matkassa. Molemmat lennot
lähtivät suht samaan, luvattoman aikaiseen, aikaan Helsinki-Vantaalta ja
bongasimmekin seurueen lentokentällä. Alustavia suunnitelmia käytiin läpi ennen
kuin erkanimme omiin koneisiimme. Koomista oli, että Slug Mammothin kannuttaja
oli murtanut varpaansa vain kaksi viikkoa ennen reissua ja itse teloin varpaani
tasan viikko ennen matkaa. Mitäs hihittelin kaverin kohtalolle viikkoa ennen
omaa tapaturmaani, karma is a bitch, eikö niin? Team murtuneet varpaat oli siis
lähtökuopissa.
Meidän lentomme laskeutui Gatwickin lentokentälle hyvissä
ajoin aamulla paikallista aikaa. Meillä oli onneksi aiemmalta Lontoon reissulta
ostetut Oyster matkakortit mukanamme, joten kävimme vain lataamassa niihin
lisää puntia ja kiiruhdimme seuraavaan, Victorian asemalle, menevään junaan.
Junia menee monta kertaa tunnissa, joten mitään kiirettä ei toki olisi
tarvinnut pitää. Matka lentokentältä juna-asemalle kesti noin 30 minuuttia.
Kaikille Lontooseen matkaaville tiedoksi muuten, että Oyster-kortti on ihan
ehdoton kapistus. Se käy niin junissa, metrossa kuin busseissakin ja kun ostat
sen kerran, voit latailla sitä lippuautomaateissa kätevästi aina tarvittaessa.
Victorialta hyppäsimmekin metroon ja yhdellä vaihdolla pääsimme kätevästi
Camden Townin metropysäkille. Lontoon metro on todella selkeä, helppo ja nopea
tapa liikkua kaupungissa paikasta toiseen. Metroasemalta oli hotellille kävelyä
noin 1,2km. Bussillakin olisimme helposti päässeet melkein majoitusliikkeen ovelle,
mutta keli oli aivan mainion kesäinen ja muutaman tunnin eri kulkuvälineissä
istumisen jälkeen pieni kävely teki tosi hyvää. Matkalla hotlalle oli sitä
paitsi Sainsbury’s ja Tesco –kaupat, joista kävimme hakemassa pientä
huikopalaa. Meidän kanssa samassa paikassa majoittui myös festaritiimimme
toinen naisvahvistus ystävänsä kanssa ja törmäsimmekin heihin matkalla. He olivat huristelleet metrolla Heathrowlta ja olivat juuri käyneet
viemässä kamat hotellille. Juuri nyt he olivat matkalla syömään. Kertoivat, että
metromatka Heathrowlta oli muuten näppärä, mutta kesti todella pitkään. Hotelleihin
pääsee muuten yleensä kirjautumaan vasta iltapäivällä, joten mekin veimme vain
kamat säilytykseen ja jatkoimme matkaa. Pysähdyimme hetkeksi puistoon syömään
kaupasta ostettuja eväitä, joten kesän eka piknik tuli nautittua samalla!
![]() |
London Underground |
Seuraavaksi talsimme vaihtamaan rannekkeet festivaalin
keskuksena toimivan Black Heart -ravintolan edustalla olevalle festarialueelle.
Alue on aidattu ja siellä sijaitsi rannekkeenvaihtopisteen lisäksi levy- ja
paitakojuja sekä olutterassi. Koko festivaali ei tapahtunut vain tässä yhdessä
paikassa, vaan keikkapaikkoja oli viisi muutakin. Paikat ovat eri kokoisia ja
sijaitsevat pitkin Camdenia. Paikkojen välillä on käytännössä kävelymatka, eli
kauimpana sijaitsevat paikat ovat yhden metropysäkin päässä Camden Townin
asemasta. Paikat ovat keskenään eri kokoisia ja muutenkin erilaisia, joka on
samaan aikaan hyvä ja huono asia. Festivaalirannekkeilla on vapaa pääsy
kaikkiin paikkoihin ja välillä käy niin, että pienimmät kippolat tulevat niin
tupaten täyteen, ettei keikkojen katsomisesta tule yhtään mitään. Tästä
tälläkin reissulla tuli olemaan esimerkkejä, mutta niistä tuonnempana. Isommat
keikkapaikat sen sijaan vetävät vaivatta suuremmankin ihmismassan ja näissä
paikoissa myös näkee lavalle.
Koska ensimmäinen pakollinen ohjelmanumero alkoi vasta
klo: 17.00 ja kello kävi tässä vaiheessa vähän yli puoltapäivää, matkasimme
seuraavaksi metrolla Oxford Streetille suorittamaan pakollisia tuliais- ja
turistiostoksia. Askeleita tuli otettua helteisessä kelissä ihan riittävän
paljon ja osa tuliaisista jäi suosiolla seuraavaan päivään. Kellokin oli jo sen
verran, että pääsimme viimein myös hotellihuoneeseen. Parin tunnin freesaus
teki ihmeitä ja pian olimmekin jo matkalla illan ensimmäiselle venuelle, joka
oli mahtava, teatterimainen, Koko. Koko on vanha paikka, joka on alun perin
tarkoitettu varmasti ihan muuhun tarkoitukseen kuin tällaisen ränttätäntän
esittämiseen. Paikka on upea hienoine koristeluineen ja parvineen ja sisälle
mahtuu väkeä sen verran, ettei ahtaanpaikankammoa pääse missään vaiheessa
syntymään. Juomatiskejä on niin ylhäällä kuin alhaalla ja katolla on terassi,
jonne tervakeuhkot pääsevät tarpeen tullen savuttelemaan. Koko sijaitsee aivan
Mornington Cresent metroaseman vieressä, joten kauempaakin tulevat pääsevät
kivuttomasti lähes suoraan ovelle. Me toki kävelimme paikalle. Paikassa on todella hämärää, joten aurinkoisesta kelistä suoraan sisälle tullessa
meni hetki, että näki yleensä yhtään mitään. Paikassa on paljon portaita ylös
ja alas, joten eteensä on ihan hyvä nähdä.
Meidän osalta festit alkoivat amerikkalaisella hc-punk
yhtye, Zekellä. Bändi takoi menemään ilman välispiikkejä ja väliaploditkin
olivat vain nopeita läpäytyksiä biisien välillä. Itse en ole etukäteen paljoa
tutustunut yhtyeen tuotantoon, joten en juurikaan tuntenut kappaleita
ennestään, mutta mukaan mahtui myös tunnistettavaa cover-kamaa ja Kissin Shout
It Loudin tunnistin kyllä. Hieno versio. Zeken vedellessä viimeisiä tahtejaan,
selvisi paikalle myös Slug Mammothin kaverit. Heistä vain yksi oli aiemmin
käynyt mestoilla, joten teimme pienen sightseeing -kierroksen ja piipahdimme
kattoterassillakin. Seuraavaa aktia ajatellen löysimme myös mainion väijymestan
ylempää parvelta, josta näkyvyys lavalle oli mainio ja halutessamme pääsimme
myös istumaan pöydän ääreen.
![]() |
Zeke |
Seuraavana iltaa jatkoi, jälleen amerikkalainen yhtye, The Obsessed,
jossa keulilla kitaraa ja äänijänteitään venytteli myös Saint Vitus –yhtyeessä aiemmin vaikuttanut, doomin kummisetä, Scott ”Wino” Weinrich. Bändin materiaalissa on kuultavissa
vaikutteita punkistakin, mutta materiaali on enemmän lähellä doomahtavaa
rokkia. Herra Weinrich oli muuten erityisen tyylikäs harmaissa hiuksissaan ja
lähes samassa harmaan sävyssä kiiltelevässä, metallin värisessä, kitarassaan.
Vaikka bändin materiaali ja preesens olivat tiukkaa kamaa, soundit eivät olleet
ihan kaiken muun tasalla. En tiedä johtuiko miksaajasta vai sijainnistamme salissa,
mutta laulut eivät kuuluneet selkeästi. Harmillista, koska Winon laulusoundi miellyttää korvaani hyvin paljon. Musiikki tuli muilta osin aivan jäätävän
kovaa, joten korvatulpat eivät olleet liioittelua. Tässä vaiheessa paikalle
löysi tiensä myös tiimimme toinen naisvahvistus. Hänen ystävänsä ei ollut hommannut
festarilippua, joten Team lady liken jäsen saapui paikalle itsekseen. Hän
kertoi, että oli ajellut hotellilta suoraan bussilla paikalle. Kulkuyhteydet
Lontoossa ovat todellakin hyvät. Keikka oli soundiongelmista huolimattakin
melkoisen vakuuttavaa tavaraa. Winon punk-asenteella lausutut välispiikit
maustoivat biisien välejä mehukkaasti. Slug Mammoth rumpali kertoi, että
hänellä oli tullut fiilis: ”vuosi 1986 ja Toyotan takapenkki”. Oliko tämä hyvä
vai huono asia, sitä en tiedä, mutta tunteita heräsi ainakin.
![]() |
The Obsessed |
Seuraavaksi jätimme Kokon taaksemme ja kipitimme kohti
seuraavaa keikkapaikkaa. Kyseessä oli suurin piirtein Tavastian kokoluokkaa
oleva Electric Ballroom, joka on yksi legendaarisimmista Camdenin klubeista.
Tällä kertaa väkeä oli pakkaantunut saliin melkoisesti, mutta ei ihme, koska
seuraavana oli vuorossa, samalla kiertueella Suomessakin kahdella keikalla
piipahtanut sludgejyrä, Eyehategod. Odotin keikkaa mielenkiinnolla. En
nimittäin ollut nähnyt bändiä sen jälkeen, kun laulaja Mike IX Williams on
toipunut maksansiirtoleikkauksestaan. Ennen festarireissua ehdin jo säikähtää, ettei kaveri
olisikaan vielä aivan kunnossa, kun bändi joutui perumaan taannoisen Tukholman
keikkansa yllättäen, heti Suomen keikkojen jälkeen. Myöhemmin kävi ilmi, että
keikka oli jouduttu perumaan koska kitaristi Jimmy Bower oli vatsavaivojen
vuoksi joutunut käymään sairaalassa tutkimuksissa. Onneksi bändi oli siis taas
iskussa ja keikka oli taattua Eyehategod laatua.
![]() |
Hämyinen kuva Eyehategodista |
Silmävihajumalan jälkeen kipaisimme Karviksen, Lady
tiimiläisen ja basistin kanssa seuraavaan keikkapaikkaan, Underworldiin.
Nimensä mukaisesti paikka sijaitsee katutason alapuolella ja kyseessä on edellisiä paljon pienempi paikka. Underworld on aivan Camden Townin metroaseman
vieressä ja Electric ballroomkin on aivan kulman takana. Heti sisään tullessa
edessä on baari ja varsinainen keikkasali sijaitsee, baarin jälkeen, tilan perällä.
Lava on aivan salin takanurkassa. Tilassa on matala katto ja silloin kun paikka
tulee täyteen, on lavalle näkyvyys salin perältä nolla. Siksi kannattaisi olla
ajoissa paikalla. Saapuessamme paikalle,
oli muutama muukin ehtinyt sinne ennen meitä. Seuraavan esiintyi Jex Toth,
jonka taannoiselle Torven keikalle en syystä tai toisesta päässyt. Kommentit
keikasta olivat ylistäviä, joten odotin paljon. Näkyvyys lavalle oli paikka
paikoin huono, mutta välillä onnistuin näkemään vilaukselta vimmatusti tanssahdelleen,
pitkätukkaisen, artistin sekä muita bändiläisiä. Keikka olisi varmasti muuten
ollut hyvä, mutta paskat soundit iskivät takavasemmalta jälleen. En tiedä
olemmeko me Suomessa tottuneet liian hyvälle soundien puolesta, mutta nyt
soundien paskuus alkoi ottaa todella päähän. Muutaman biisin jälkeen seurueemme
päätti kollektiivisesti poistua paikalta ja jatkaa illan seuraavaan
keikkapaikkaan.
![]() |
Jex Toth hämyisessä Underworldissa |
Illan seuraavana artistina oli Puolalainen Dopelord ja
olimme jo etukäteen ihmeissämme siitä, miksi kyseinen bändi oli tungettu niinkin
onnettoman kokoiseen paikkaan, kuin The Devonshire arms, eli The Dev. The Dev
vetää oikeasti ehkä maksimissaan noin 40-50 ihmistä. Menimme ajoissa paikalle ja pääsimme
aivan lavan eteen, jossa bändi teki jo sound checkiä. Ostimme Karviksen kanssa
molemmat bändin paidat, samanlaiset toki (pitää varoa siis samanlaiset
tuulipuvut -efektiä tulevaisuudessa). Sound checkin aikana kävi selväksi, että
paikka tulisi olemaan tuskaisen täynnä ja väkeä tunki sisälle koko ajan enemmän
ja enemmän. Väkeä oli salissa lopulta 40-50 sijasta ehkä noin 200. Juuri ennen
keikkaa itselleni meinasi iskeä jonkinlainen paniikkikohtaus, kun tajusin, että
jos haluaisin nopeasti ulos, se ei tulisi onnistumaan. Oli pakko lähteä
pusertamaan lähemmäs ulko-ovea, joka tarkoitti sitä, että oli pakko liikkua pois hyvistä asemista lavan edustalta. Basisti jäi pitkänä miehenä uhmaamaan massoja lavan eteen,
mutta me muut liikuimme poispäin. Jäimme seurueen kanssa ulko-oven viereen
kuuntelemaan bändiä, josta emme nähneet juuri mitään. Lopulta kuumuuteen ja tuupittavana olemiseen
kyllästyneinä päätimme lähteä pois. Jono oli ulkona monta sataa metriä pitkä.
![]() |
Dopelord aivan takarivistä "katsottuna" |
Palasimme Electric Ballroomiin ja täytyy sanoa, että jalka
alkoi tässä kohtaa painaa. Olimme olleet hereillä jo yli 20 tuntia, mutta illan
viimeinen akti oli vielä nähtävä. Kyseessä oli legendaarinen brittiläinen
grind/death metal pumppu Napalm Death. Taistelin itseni kanssa, jotta jaksoin
pysyä skarppina. Keikka alkoi napakasti bändin toisen levyn avausbiisillä ja
harvemmin livenä kuullulla Evolved as One:lla. Jaksoimme Karviksen kanssa
sinnitellä noin kahdeksan biisin ajan, jonka jälkeen iski totaalinen uupumus ja
vaikka laulaja Barneyn hullu energia huokui pitkin konserttisalia ja basisti
Shane Emburyn kiharat hulmusivat villisti, oli meidän pakko poistua
falafel-kioskin kautta kohti hotellia. Kaikki kuusi eri bändiä aloituspäivänä tekivät hyvää jälkeä, mutta orastava päänsärky, valvottu lähes vuorokausi ja päivän aikana astellut 25 276
askelta pitivät huolen siitä, että unta ei tarvinnut houkutella paikalle. Olo
oli festarin ensimmäisen päivän jälkeen kaikkensa antanut mutta onnellinen.
![]() |
Napalm Death |
Kommentit
Lähetä kommentti