Pahikset mukana automatkalla.
Edellisenä
viikonloppuna päätin suunnata sienimetsään, joten karautin hopeanuolemme kohti
mökkiä. Ajomatka takamaille on sen verran pitkä, että sen aikana ehtii
kuunnella musiikkia helposti levyllisen tai kaksikin. Aina ajattelevainen karvanaama oli hakenut
minulle ennen matkaa Lahden levykauppa Äxästä matkamusiikiksi Queens Of The Stone Agen uutuuttaan hehkuvan Villains-albumin. Pahikset viehätti jo heti kansitaiteellaan. Pahvikannessa yhtyeen laulusolisti Josh Homme kurkistelee maailmaa,
sinisillä silmillään, itse Vanhan Vihtahousun käsien läpi samalla, kun paholainen
itse virnuilee taustalla.
![]() |
Jo kansitaide miellytti silmää. |
Kyseiseltä
levyltä minulle oli entuudestaan tuttu vain hauskasti svengaava ja paljon
radiosoittoakin saanut The Way You Used To Do –biisi. Kyseinen kipale on
kuulostanut hieman erilaiselta kuin bändin aiempi tuotanto. Edelleen bändin
soundi on kuitenkin omanlaisensa ja tunnistettava. Lykkäsin Villainsin
soimaan siinä vaiheessa, kun olin päässyt pois taajama-alueelta ja kiihdyttänyt
auton 100km tuntivauhtiin.
Mitään ei
tapahtunut. Piti kääntää nuppeja kaakkoon kunnes aloin kuulla jotain ääniä. Äh,
pitkä intro… No, ehkä biisi lähtee jossain vaiheessa käyntiin, ajattelin. Sitten
alkoikin vaikuttaa lupaavalta. Hyräilyä ja koskettimia alkoi kuulua ja sitten
kitarariffi ja rummut. Hmmm, mukava poljento. Tämän teoksen nimi oli Feet Don’t Fail Me Now. Myhäilin hyväksyvästi. Huomasin nopeasti hyräileväni mukana: ”Feet
don’t fail me now….”. Heti perään alkoi soida jo aiemmin mainittu The Way You Used To Do ja pääni alkoi nyökkäillä. Jos ei autossa olisi ollut
vakionopeudensäädin käytössä, niin viimeistään tässä vaiheessa olisi ajovauhti
lähtenyt salakavalasti ja huomaamatta kipuamaan ylöspäin. Korvamatoainesta.
Levyn kolmas
kappale oli Domesticated Animals. Edellisen biisin vauhdinhurma hieman hiipui
ja rytmi muuttui laahaavammaksi. Kipale muuttuikin äkkiä vain taustamusiikiksi
liikenteen seuraamiselle. Saattaa toki olla, että edessä törttöilevä ja
alinopeutta ajanut urpokin hieman häiritsi keskittymistäni musiikkiin. Arvelen,
että tuo kappale vaatii vielä tutustumisen eri ympäristössä päästäkseen
arvoonsa. Mutta mitäs vanhat korvani kuulivatkaan? Jousisoittimia!? Auton taustahumu peitti alleen
suurimman osan seuraavan Fortress-biisin alkuintrosta.
Sitten Josh Hommen laulu sai tarkkaavaisuuteni heräämään. Pääsin jostain
kumman syystä heti kiinni sanoituksiin, mikä on harvinaista. Ei yllätä, koska
sanat olivat jotenkin kauhean simppelit ja pikkukivat. Kitaroista tykkäsin kyllä
heti kun ne pääsivät vauhtiin ja rumpukomppi oli koukuttava. Slovarihenkinen
söpöilybiisi. Ei kuitenkaan ihan paska.
Sitten
mentiinkin taas täysillä ihan toiseen tunnelmaan. Rummut aloittivat ja hetken päästä oli
melkein rockabilly-meininki. Head Like a Haunted House sai kaasujalkani taas
innostuman. Kertsi imaisi heti mukaansa.
Jouheva ja ytimekäs viisu. Erittäin autoilumusaa! Seuraava kipale,
Un-reborn again, jäi edellisen biisin varjoon ja muuttui äkkiä taas vaan
taustaääneksi. Kaiken lisäksi kappale on
todella pitkä. Autoilua ajatellen ei ehkä ideaali, mutta jossain toisessa
ympäristössä saataisi olla ihan eri sfääreissä. Vaatinee jälleen kuuntelua
uudelleen otollisemmassa ympäristössä. Seuraavana vuorossa ollut Hideaway jatkoi
samalla, hieman mitäänsanomattomalla, linjalla. Täytyy myöntää, että aloin jo
edellisen biisin aikana lauleskella Queenin Bohemian Rhapsodya ja käänsin
autostereoiden ääntä hieman pienemmälle kuullakseni omat sulosointuni.
Havahduin pääni sisäisestä karaokekuningatar-hetkestäni kun levyn kahdeksannen raidan, The Evil Has Landed, alun kitarat
alkoivat soida. Käänsin ääntä kovemmalle. Kummallinen kappale. Sai kyllä heti
otteeseensa, mutta laulullisesti ei tuntunut oikein lähtevän lentoon. Hommen
ääni jakaa mielipiteitä ja itse olen aina kuulunut niihin, jotka tykkäävät
Hommen uneliaasta huhuilusta, mutta tässä kappaleessa kitara oli se, joka toimi
solistina. Ehkäpä se on ollut tarkoituskin?
Biisin loppu sai jälleen tuntemaan, että ajovauhtia voisi lisätä.
Viimeinen biisi Villains of the Circumstance alkoi verkkaisesti. Auton taustahurina
peitti alleen kaikki nyanssit ja vasta, kun rummut alkoivat sötköttää, rupesi
jotain kuulumaan. Ikävä todeta, mutta levyn viimeiseksi biisiksi kappale oli
melkoisen
mitäänsanomaton.
![]() |
Pahismeininki jatkuu myös, kun kannen avaa. |
Vaikka ensituntuma olikin paikka paikoin hieman laimea, niin en silti
heitä kirvestä kaivoon. Tämän bändin levyjen kanssa on ennenkin ollut niin,
että vaatii useamman kuuntelukerran ymmärtääkseen mistä on kysymys. Villains
oli ensikuuntelulla jo aika kova pläjäys ja pakko myöntää, että levyn ensikuuntelu
autossa ei yleensäkään ole järkevin tapa tutustua uuteen musiikkin. Äänentoisto on mitä on
ja taustahurina peittää aina musiikin yksityiskohdat alleen. Autoilumusana levy
saa ensikuuntelun perusteella arvosanaksi 6/10, mutta kuten aina, veikkaan,
että tämän bändin tuotannon ollessa kyseessä, levyn yleisarvosana nousee vielä kohisten. Mitä mökkireissuun tulee, niin löysin
kanttarelleja, erilaisia rouskuja ja myös puolukkaa jäi saaliiksi. Hyvä reissu
kaikin puolin!
Kommentit
Lähetä kommentti