Pirunsarvia ja kiipeilypuiston kauhuja
Viime perjantaina vanhenin (ja aion edelleen käydä
festareilla). Saimme Karvanaaman kanssa jo vuosi sitten veljeltäni ja hänen avovaimoltaan lahjaksi
vapaaliput Helsingin Mustikkamaalla sijaitsevaan kiipeilypuisto Korkeeseen ja
lauantaina oli aika lunastaa liput. Helsinkiin oli viikonloppuna muutenkin
asiaa, sillä sunnuntaina Tavastialla esiintyi psykedeelisen okkultismirockin
äiti, jo 60-luvulla perustettu, Coven. Bändissä ei toki ole enää muita
alkuperäisiä jäseniä, kuin upea keulakuvansa, metalligoottikuningatar, laulaja
Esther ”Jinx” Dawson, mutta Jinx on sen verran legendaarinen hahmo psykedeelisen
rockin historiassa, että oli aivan pakko päästä näkemään hänen edustamaansa
taidetta ihan elävässä elämässä. Täytyy sanoa, että en uskonut ikinä näkeväni
bändiä livenä enkä uskaltanut siitä edes haaveilla, mutta välillä elämä
yllättää. Ensimmäistä kertaa bändi esiintyi Euroopassa muuten Roadburn -festivaaleilla
vasta keväällä 2017.
Elämä yllätti minut myös kiipeilypuistossa lauantaina ja
olin jo parin radan, muutaman ylimääräisen adrenaliiniryöpsähdyksen ja muutaman
”ai herran jestas” –huudahduksen jälkeen valmis luovuttamaan. Karvanaama ja
velipoikani olivat kiipeilystä sen sijaan innoissaan ja viivähdimmekin
puistossa hyvän tovin. Kiipeilyn jälkeen maistui hyvä ruoka, juoma ja leppoisa
jutustelu. Vietimmekin lauantain ja sunnuntain välisen yön veljeni ja hänen
avovaimonsa luona. Sunnuntaina sydämenlyöntini olivat jo tasaantuneet kiipeilyn
jäljiltä ja valmistauduimme illan keikkaan pyörähtämällä sekä Vallilan
Konepaja-alueella että Dallapénpuistossa kirppiksillä. Löytöinä tarttui mukaan
muun muassa George Orwellin ”Eläinten vallankumous” -kirja, Ed Woodin
elämänkerta sekä Hammer Horrorin ”Dracula: Prince of darkness” –leffa. Ostelun
jälkeen nautimme hyvät sapuskat Döner Harjussa. Tavastialle tähtäsimme heti
seitsemäksi, ovien avautumisen aikaan, koska merkkaritiskissä oli myynnissä
muun muassa rajattu painos signeerattuja Witchcraft destroys minds & reaps
souls lp-levyjä. Mukaamme lähti siis levy ja kaksi t-paitaa. Hihamerkkikin
olisi kelvannut, mutta 10€:n hinta perus hihamerkistä tuntui hitusen tyyriiltä.
Ennen Covenia soitti paikallinen nuorten miesten kokoonpano,
Blue eyed sons. En ollut aiemmin kuullut bändistä, mutta nopea vilkaisu atk:hon
kertoi, että keikkailua ja biisien tekoa on harrastettu viime vuosina
enenevissä määrin ja bändi on huomattu. Covenin lämppäriksi bändi ei ollut eksynyt
vahingossa, sillä materiaalissa on kuultavissa paljon vaikutteita 60-70 –luvun heavysta-
ja psykedeelisestä rockista. Esikuvat on kuunneltu ja myös visuaalisesti
tutkittu tarkkaan. Rumpali teki eniten vaikutuksen soitollaan, mutta kitaristi
ja basisti eivät jääneet ollenkaan varjoon. Solisti oli vaaleine kiharoineen
kuin pieni kopio Robert Plantista, maneereja myöten. Kyseisen nuoren herran
lauluääni olikin teknisesti kohdallaan ja asenne oli kuin kovemmallakin rokkikukolla.
Se oli samaan aikaan viihdyttävää, sympaattista ja käänsi suupielet tahattomaan hymyyn, mutta
ymmärrän, että jotakuta saattaa ison rokkijumalan elkeet, vielä suhteellisen
tuntemattoman orkesterin solistissa, hieman ärsyttääkin. Kuin pisteenä i:n päälle
ja paksuna alleviivauksena, bändi soitti keikkansa päätteeksi vielä Led
Zeppelinin ”Immigrant songin”. Vaikea biisi, josta bändi selvisi kuivin jaloin.
Uskon, että mikäli orkesterin meininki säilyy hyvänä, eivätkä egot ja
taiteelliset näkemykset ala törmäillä liiaksi, voi näistä kavereista kuulla tulevaisuudessa
paljon lisää.
![]() |
Blue Eyed Sons |
Mutta illan kruununa keikkui itseoikeutetusti Coven ja Jinx
Dawson. Keikan aluksi huppupäiset hahmot kantoivat lavalle kankaalla peitetyn
korkean pömpelin, joka sittemmin paljastui ruumisarkuksi. Lopulta huppupäät
saattelivat ruumisarkusta ulos, itsekin hupulla päänsä ja kasvonsa peittäneen,
bändin keulakuvan ja ainoan alkuperäisjäsenen, Jinx Dawsonin. Sitten huppupäät
siirtyivät soittimiensa ääreen. Bändi oli paikalla. Oli selvää, että nyt meininki
on mustaa, maagista ja Saatanallista.
![]() |
Coven |
Illan aloittikin Witchcraft destroys
minds & reaps souls –levyn lopussa oleva Satanic Mass, jossa kuulemma käytettiin
rockmusiikin historiassa ensimmäistä kertaa lausahdusta: ”Ave Satanas”. Nykyään
Saatanaa Hailataan tiettyjen musiikkityylien teoksissa alvariinsa. Messun
jälkeen Jinx riisui huppunsa, mutta kasvoilla oli edelleen kimalteleva naamio,
joka sointui yhteen kimaltelevien käsineiden kanssa. Ehdin jo arvuutella
mielessäni, meinaako hän vetää koko keikan naamio kasvoillaan, mutta ei toki.
Juuri ennen ”Coven in the Charing Cross” –biisiä Jinx riisui naamionsa ja alta
paljastui tutut kasvot. Ei siis mitään epämuodostumia tai muuta yllättävää.
Naisella on muuten edelleen, 68-vuotiaana, upeat, paksut ja pitkät, vaaleat
hiukset. Ääni ei suoraan sanottuna ole enää aivan parhaimmassa tikissä, mutta
se ei haitannut yhtään. Bändin hitit, muun muassa ”White witch of Rose Hall” ja
”Wicked Woman”, kuulostivat aivan mahtavilta ja Jinx on todella karismaattinen
keulakuva.
![]() |
Coven |
Yleisö näytti siellä täällä pirunsarvia ja tässäkin asiassa Coven
yhtye on ollut edelläkävijänä, nimittäin Witchcraft destroys minds & reaps
souls –levyn sisäkansien kuvituksessa 60-luvun lopulta näkyy, nykyisin jo
klisheeksi muodostunut, tuttu käsimerkki. Myöhemmin toki muun muassa Gene
Simmons on väittänyt elettä omaksi keksinnökseen ja Ronnie James Dio väittänyt
isoäitinsä karkottaneen pahuutta samaisella käsiliikkeellä, mutta Coven vetää
tässä nyt pisimmän korren. Tällä keikalla sarvien näkyminen oli perusteltua.
Lavalla näkyi toki myös pääkallo ja taustalla pyöri aiheeseen sopivaa video- ja
muutakin kuvamateriaalia. Keikka oli kaiken kaikkiaan viihdyttävä ja jätti
hyvän fiiliksen. Lopuksi bändi asteli vielä lavalle kiittämään yleisöä ja Jinx
kertoi, ettei bändillä ole tapana ikinä soitella encoreita. Soittelun sijaan he
heittivät kasan hihamerkkejä yleisölle, kumarsivat ja poistuivat paikalta yhtä
tyylikkäinä kuin saapuivatkin. Haluaisin olla isona Jinx Dawson.
Kommentit
Lähetä kommentti